Monday, May 19, 2008

Tuaian keledek

Petang Isnin 19 Mei 2008, pembeli membuat panggilan telefon menghendakkan keledek untuk diambil esok paginya.
Demi memenuhi permintaan pelanggan, pekerja dikerahkan juga pada suram petang jam 6 untuk membuat penuaian keledek.
Kerja-kerja penuaian dijalankan dengan segera untuk mengelakkan kegelapan malam yang akan mengganggu penglihatan.

Bemula dengan mencabut ubi keledek matang, kemudian keledek dileraikan dari tangkainya, seterusnya batas digali lagi untuk memeriksa mungkin keledek masih tertinggal didalam batas semasa proses pencabutan. Ketika itu juga kualiti keledek diperiksa, yang mana keledek rosak akan ditinggalkan manakala keledek yang bermutu sahaja akan di ambil. Setelah itu keledek dipindahkan ke dalam bekas plastik dan diikat supaya ia tidak terlerai atau terbungkar semasa proses pengangkutan dan penghantaran ke pelanggan.

Dalam tempoh 1 jam sahaja, 200 kg keledek dapat dituai, syukur alhamdulillah permintaan pelanggan dapat dipenuhi dan disediakan.

Seandainya anda menikmati keledek goreng atau kuih karipap berintikan keledek atau menjamah kuih keria atau apa-apa makanan berorientasikan keledek atau menggunakan keledek. Mungkin sumber keledek tersebut terhasil dari ladang kami.
Anda tidak perlu risau kerana kami mengamalkan penanaman yang berhemah serta menggunakan variasi baja organik dari tinja kambing & lembu yang telah dikomposkan.

No comments: