Sunday, May 25, 2008

Rumput Napier

Rumput napier taiwan adalah salah satu diet makanan haiwan ruminan yang terbaik kerana mengandungi fiber dan nutrisi yang tinggi.

Di Tanjung Farm, rumput napier adalah sajian utama yang akan diberikan kepada kambing dan lembu yang diternak. Sajian lain yang didalam variasi makan tersebut ialah daun keledek, rumput kekacang, rumput laut serta daun sawit.
Rumput napier yang disabit di ladang akan dibawa balik ke kandang untuk proses pemotongan. Proses pemotongan menggunakan mesin akan mengecilkan saiz rumput tersebut dan memudahkan lagi kambing dan lembu memakannya.
Tanaman napier seluas 2 ekar pada masa ini perlu ditambah sejajar dengan pelan pembesaran ternakan kami pada masa terdekat ini. Beberapa tapak telah dikenal pasti akan diusahakan bagi pertambahan tersebut.
Sehari sekali juga kambing dan lembu akan diberi makan "pellet" yang mengandungi zat dan khasiat tambahan agar kambing dan lembu tersebut lebih sihat dan mempunyai daya tahan tubuh yang lebih tinggi.

Selain daripada itu untuk meningkatkan kandungan mineral dalam daging, garam mineral atau garam bukit juga dihidangkan untuk dijilat pada bila-bila masa.

No comments: