Wednesday, April 2, 2008

Disini bermula 5......

Ini adalah antara tanaman rumput napier yang di tanam sebagai sumber bekalan makanan utama untuk kambing dan lembu yang diternak. Dengan pusingan 40 hari, rumput napier akan dipotong mengikut batas yang telah ditetapkan. Setelah diproses ia akan dihidangkan 3 hari sekali kepada kambing dan lembu.

Selain daripada rumput napier ini, sumber makanan lain yang digunakan sebagai selangan untuk pembagaian penseleraan ternakan ialah daun keledek, daun kelapa sawit dan rumput laut (panggilan orang tempat aku, orang tempat lain aku tak tau panggil rumput apa dan ia di ambil bukan di tepi laut, rumput ni jenis tutup bumi dengan rumput kekacang di ladang sawit).

Dan semestinya untuk menjadikan agar kambing dan lembu ini lebih sihat dan mempunyai tekstur daging yang baik, makanan tambahan juga disajikan seperti garam mineral serta dedak palet campuran dari sumber soya dan jagung.

1 comment:

Rock... said...

dude, tahniah.

welcome to the world wide web. oh, ni nak bagitau yang anaknda saudara tuan hamba telah bertambah seorang lagi. kut2 laha nak bagi kambing free buat aqiqah.

salam.

saudaramu, tallang.