Tuesday, April 15, 2008

Proses Kelahiran Kambing

Tempoh kambing bunting selepas proses pembiakan adalah 5 bulan, pada tempoh waktu itu akan ada beberapa tanda yang boleh dikenal pasti, antaranya ialah berahinye menurun, bahagian perut belah kanan akan membesar, teteknya akan semakin membesar di penghujung bulan ke-5, farajnya akan kemerahan dan berair menandakan waktu kelahiran semakin hampir. Induk kambing akan menunjukkan ketidakselesaan dan akan menyendiri bila saat melahirkan semakin hampir.

Bila tiba saat kelahiran, kambing-kambing lain akan menjarakkan ruang dari kambing induk tersebut untuk memberi lebih keselesaan mungkin, dan ini memudahkan kerja-kerja bantuan diberikan.

Pemerhatian rapi perlu diberikan dalam waktu beranak kerana situasi beranak songsang mungkin boleh berlaku, yang mana bantuan untuk proses kelahiran perlu diberikan oleh "bidan".

Selepas kelahiran beberapa bantuan segera perlu diberikan untuk mencegah kematian kepada anak kambing. Antaranya ialah membersihkan anak kambing, serta bantuan untuk menyusu supaya anak kambing segera mendapat susu awal (kolustrom) dari induk kambing.

Dalam pada masa yang sama, pemerhatian kepada induk kambing juga perlu diteruskan kerana kemungkinan kelahiran itu mungkin lebih dari seekor. Kebiasaannya induk kambing akan melahirkan1-2 anak kambing, kelahiran 3-4 anak kambing jarang berlaku. Seandainya 3-4 kelahiran anak kambing berlaku, bantuan dan pemerhatian lebih perlu dibuat kerana kadar peratusan kelangsungan hidupnya menurun.

No comments: